fredag 16 januari 2009

Bara-vara-dag?

Min mamma berättade häromdagen om en av hennes väninnor som någon gång i månaden avsätter en hel dag i almanackan som en "Bara-vara-dag". Det tyckte lilla mor lät så härligt, man skulle bada fötterna och läsa hela tidningen och dricka bubbelvatten och äta mörk choklad.

Mamma tyckte nog att det kunde vara något för mig.

Åh, tänkte jag, det låter ljuvligt! En "Bara-vara-dag", inget i almanackan, inga förpliktelser! Jag började tänka lite på hur en sådan dag kunde se ut. Man kunde börja med en varm dusch (en, i vårt hus, så kallad nöjesdusch), sen kunde man städa lite så att det luktade gott i huset. Sen kunde man sy lite, bara någon liten lampkjol eller så, kanske samtidigt som man tog ett fotbad (en fot i taget). Sen kunde man hämta barnen tidigt i skolan så att de inte behövde vara på fritids så länge, kanske kunde man också passa på att hämta, och leka lite med älskade lilla gudbarnet I, när man ändå var ledig! Sen kanske man kunde laga nån festlig och fin mat till familjen när man ändå var ledig! Och passa på att tvätta undan lite från berget, man hinner ju när man är ledig! Storhandla! Damma! Sortera alla miljoner papper! Köpa mer gardintyg eftersom det inte räckte! Sy färdigt de hmhm gardinerna! Åka till biblioteket med barnen! Gå på långpromenad! Börja bygga i trappan! Åka till loppis-Lennart!

Det låter som en skön och avslappnad "Bara-vara-dag" va?

Jag tror inte jag är redo för sådana dagar ännu. Sorry mamma.

Nästa års värme i vinterskrud.

Önskar er alla en riktigt härlig vinter-helg!

8 kommentarer:

Anonym sa...

*skrattar*

Tror att du Gumman missuppfattade den där dagen ;-)

Di får se till att Mammabloggar galan blir din må-bra-kväll!!

Klart jag bjuder in till en Wii kväll... om jag nu mot all förmodan skulle få en :-)

Fortsatt trevlig kväll!!

Kramis!

Anonym sa...

Godmorgon Kerstin..:)!!
Det blir nog jättetjusigt med dom färgerna...:)! Grått är ursnyggt! Förra gången jag hade öroninflammation så gjorde det inte lika ont,och det gav med sig efter ett par dagar..men nää,det här jäkla örat vill inte sluta den här gången...jag kanske väntade lite väl länge innan jag gick till läkaren.
Inatt fick jag gå upp och ta värktabletter vid två tillfällen för jag stod inte ut alltså.Gör så förbaskat ont,man vet liksom vad man ska göra...:/
Det måste ju ge sig snart...haft ont i 10 dagar nu för nu,inne på 4:e penicillindagen.3 mornar har det varit massa torkad vätska i ytterörat när jag vaknat,när jag försöker tvätta rent lite med en tops så blir den alldeles grön.....äckligt:)! man tror ju de ska sluta göra ont när det kan rinna ut lite....men de känns inte de minsta bättre,det känns som det är proppfullt med "äckel" där inne,sånt jäkla tryck ändå.Jag får stå ut ett tag till...:)Aldrig haft öroninflammation förrän nu vid 30 års ålder...förstår att ungarna grinar när dom får de,stackare.Usch va hemskt det måste va att va så liten och få ont.
Kram kram

Anonym sa...

Ha ha....den där dagen lät som en bra ide´,ända tills jag kom till slutet....hi hi:)
Jag har oxå svårt att koppla av och inte göra nåt..:)
Men ibland måste man nog försöka med de.
kram kram

kaos i ett vitt hus sa...

I´m back!! ;)
kram

Anonym sa...

Hahaha, precis skulle en sådan dag bli :)!

Kram M

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

http://www.backgroundfairy.com/

Gå in på länken här ovanför om du vill ha en bakgrundsbild. Finns lite smått att välja på.

Lycka till! Kram /Sanna

Noamaja sa...

Ha, ha! Ja tänk om dagarna var en vecka långa! Ha en fin helg!

Varma hälsningar
A

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

Halloj igen!
Tycker att fondväggen i Veras rum är superfin!!! Den hade passat lika fint inne i vårat sovrum.
Där har jag valt en brun fondvägg utan mönster, lite tråkigt kanske men jag köpte kuddar på Mio, en som är brun medaljong mönstrad, en beige sammet och brun siden. Tänkte att det blir för stimmigt med mönstrat då.
Nu är jag på jakt efter bruna gardiner till sovrummet i sammet eller siden. Jag lägger ut bilder på det när det är fixat! Måste fylla på kassan först! =/

Nu blir det snart Stjärnor på slottet! :)

Kram Sanna